Medezeggenschap cliënten bij Zorg en Plezier
Een cliënt of patiënt van Zorg en Plezier kan meepraten over het beleid via de cliëntenraad. De cliëntenraad van Zorg en Plezier behartigt de gemeenschappelijke belangen van de patiënten en cliënten.
Belangrijkste rechten cliëntenraad
De cliëntenraad van Zorg en Plezier heeft verschillende rechten:
Recht op informatie
Zorg en Plezier moet de cliëntenraad alle informatie geven die het nodig heeft om de belangen van patiënten en cliënten te behartigen.
Recht op overleg
De cliëntenraad overlegt regelmatig met de directie over het beleid van Zorg en Plezier.
Recht om te adviseren
De cliëntenraad van Zorg en Plezier mag gevraagd en ongevraagd de directie adviseren.
Recht van instemming
De cliëntenraad van Zorg en Plezier moet vooraf instemmen met bestuursbesluiten besluiten die directe gevolgen hebben voor cliënten. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van de zorg of de dagbesteding door Zorg en Plezier.
Recht van enquête bij wanbeleid
Bij Zorg en Plezier heeft de cliëntenraad het recht om de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam te vragen mogelijk wanbeleid van een zorginstelling te onderzoeken.
Recht om een bestuurslid voor te dragen
Ten minste één persoon mag de cliëntenraad van Zorg en Plezier voordragen voor de benoeming als lid van de Raad van Toezicht. Ook mag bij Zorg en Plezier de cliëntenraad advies geven over een profielschets voor een bestuurslid van de zorginstelling en voor een lid van de Raad van Toezicht.
Meer informatie of direct reageren?
E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
T 0546 786148